1920x857.jpg

​Gdje odlazi voće i povrće hrvatskih poljoprivrednika i OPG-ova?

Mali hrvatski poljoprivrednici i OPG-ovi su, prije globalne pandemije koja je zahvatila i Hrvatsku, od većine građana u našoj zemlji bili doživljavani sa simpatijama, no više kao entuzijaste, a ne kao ljude s vizijom koji su svoju budućnost pronašli u proizvodnji hrane. S odmakom od nešto više od mjesec dana, koliko u Hrvatskoj traju mjere donesene od strane Stožera civilne zaštite, praktički ne postoji osoba koja danas nije svjesna koliko je važno da se u budućnosti sve više orijentiramo na uzgoj kvalitetnog voća i povrća.

Jedni od onih koji su već prije nekog vremena prepoznali da je za Hrvatsku ključna proizvodnja kvalitetnog voća i povrća te da je tu prilika za samozapošljavanje i rješavanje egzistencije, su i mali proizvođači OPG Kovač Zoran i OPG Štikavac.

OPG Kovač Zoran osnovao sam 2009 g. u Sedlarici, malom mjestu unutar općine Pitomača u Virovitičko-podravskoj županiji. Znanje o poljoprivredi sam stjecao studirajući na Agronomskom fakultetu u Zagrebu te sam po njegovom završetku na otprilike 10 hektara obiteljske zemlje započeo proizvodnju voća i povrća. Danas moja proizvodnja uključuje oko 6.000 metara kvadratnih plastenika za uzgoj povrća i još 10.000 metara kvadratnih za uzgoj jagoda. Tijekom godine uzgajamo salatu, rajčicu, mahune, rajčicu, papriku, salatne krastavce, mladi kupus i brokulu, a u tome mi pomažu roditelji, supruga, dva stalno zaposlena radnika i sezonski radnici u sezoni jagoda.

Najveći problem oduvijek nam je bio plasman proizvoda na tržište koji se odvijao preko lokalnih otkupljivača. Oni bi proizvode distribuirali dalje u većinu trgovačkih lanaca u Republici Hrvatskoji susjednoj Sloveniji, ali bi neefikasnost u njihovom radu često rezultirala narudžbama u istom danu, niskim cijenama u otkupu, nemogućnošću planiranja rasporeda rada i neizvjesnosti oko prodaje.

Najbolji primjer je nedavna situacija kad sam trebao započeti berbu salate, no zbog novonastale situacije oko koronavirusa sva prodaja je stala. Dodatni problem stvorilo nam je i zatvaranje tržnica, jer je tada mogućnost prodaje bila svedena na nulu, a s obzirom da je neubrana salata kroz mjesec dana prestara, bili smo suočeni s potencijalnim bacanjem cjelokupnog uroda od oko 40.000 komada salate.

Svjetlo na kraju tunela pronašao sam u odluci Konzuma da pomogne domaćim proizvođačima preko svojih otkupljivača pa sam se promptno prijavio, a najviše me razveselilo ključno pitanje koliko robe mogu isporučiti. Volio bih kad bi se ovakav vid suradnje nastavio i nakon izvanredne situacije, a budućnost vidim u osvješćivanju kupaca koji kupuju domaće proizvode, u smanjenju lanaca distribucije, bržem protoku robe (od polja do stola) i povezivanju kontinenta s obalom.

OPG Štikavac osnovali smo 1998. godine, a na pokretanje vlastite proizvodnje nas je potaknula i motivirala moja majka koja je od mladih dana radila u poljoprivredi kao djelatnica u drugim OPG-ovima. Na naša tri hektra zemlje u Otoku Nartskom, naselju u općini Rugvica u Zagrebačkoj županiji,uzgajamo sve sezonske kulture povrća i nekoliko kulturavoća, na čemu svakodnevno radimo majka, otac i ja, dok povremeno kao ispomoć dođe i ostatak naše obitelji.

Nakon što su kao posljedica donesenih mjera zatvorene tržnice stali smo u jednom trenutku s berbom na tjedan dana. No, zahvaljujući započetoj suradnji i dogovorenom otkupu s Marinadom ubrzo smo nastavili i berbu i proizvodnju, što za nas znači opstanak te smo na tome Konzumu jako zahvalni. Rado bismo nastavili ovu započetu suradnju i nakon što se cijela ova situacija riješi, jer bi za nas to značilo povećanje proizvodnje i proširenje poslovanja. Za to će svakako biti potrebna dodatna radna snaga, koju je do sada bilo teško naći.

Zato smatram da će budućnost hrvatske poljoprivrede najviše ovisiti o svijesti naših ljudi. Volio bih da shvate kako je rad u polju cijenjen posao i da se u tom poslu može pronaći i ispunjenje i zadovoljstvo, a da boravak na svježem zraku i u opuštenoj atmosferi znači puno za čovjekovo fizičko i mentalno zdravlje. Upravo zato, vjerujem da će sve više ljudi prepoznati upravo poljoprivredu kao priliku za osiguravanje radnog mjesta i vlastite egzistencije ili kao mali proizvođači ili kao djelatnici.

Prepoznavanje truda i rada domaćih poljoprivrednika i OPG-ova te dugogodišnja podrška razvoju hrvatske poljoprivrede na zadovoljstvo kupaca diljem Hrvatske, ključne su strateške odrednice u poslovanju Konzuma. To na najbolji način potvrđuje kroz suradnju s više od 4.000 malih i velikih proizvođača voća i povrća iz svih dijelova Hrvatske, i to putem direktnih isporuka na vlastite distributivne centre, njihovih otkupnih stanica ili svojih strateških partnera. Kupci u Konzumovim prodavaonicama diljem zemlje tako imaju preko 80 posto voća i povrća uzgojenog i proizvedenog u Hrvatskoj. Taj će postotak dodatno narasti nakon pokretanja inicijative kojom je, nakon privremenog zatvaranja tržnica diljem Hrvatske, malim domaćim poljoprivrednicima i OPG-ovima otvorio prijeko potreban prodajni kanal. Do sada je uspostavljena suradnja s 200-ak novih malih proizvođača te je u prvom tjednu suradnje s njima otkupljeno oko 70.000 komada salate, 18.000 kg blitve, 5.000 kg poriluka, 5.000 kg peršina i 1.300 kg mladog luka, a u narednom periodu navedene brojke će i rasti, uključujući i neke druge kulture poput primjerice jagoda.

Prethodna novost
Sljedeća novost

Slične novosti

Podržavamo edukativnu kampanju 'EU bira sigurnu hranu'
Podržavamo edukativnu kampanju 'EU bira sigurnu hranu'

Podržavamo edukativnu kampanju 'EU bira sigurnu hranu'

Novosti

Budite informirani pri odabiru namirnica te saznajte više o visokim EU standardim vezanim uz sigurnost hrane i znanosti koja stoji iza tih procesa

Obavijest o lažnim nagradnim igrama
Obavijest o lažnim nagradnim igrama

Obavijest o lažnim nagradnim igrama

Novosti

​Na društvenim mrežama ovih se dana pojavila lažna nagradna igra sa stranice koja bez dopuštenja koristi Konzum logo i fotografije.